Japansk whist, 2 personer, 52 kort. Varje spelare får 6 kort till sin hand, 10 på bordet med baksidan upp och ovanpå dessa lika många med framsidan upp. Förhand väljer trumffärg utan att ha sett sin hand. Han tar sedan ett av sina egna kort som har framsidan upp och lägger ut det. För att ta hem sticket måste motspelaren lägga ett kort i högre valör i samma färg eller ett kort i trumffärgen (om han kan, annars tar han ett kort i annan färg men förlorar då sticket). I detta första stick måste även motspelaren ta ett av de synliga korten. Sedan första sticket tagits hem vänds de två kort upp som inte längre är täckta av kort med framsidan upp. Den som tog hem sticket skall spela ut till nästa. Nu får även korten på hand användas. Spelet fortsätter nu tills alla 26 sticken tagits. Varje gång ett kort från bordet används skall det eventuellt underliggande kortet vändas så framsidan kommer upp, men först sedan sticket tagits. Varje hemtaget stick utöver 13 ger 1 poäng var. Partiet fortsätter med en ny omgång tills någon når minst 10 poäng.
Vi brukar köra med att man även kan välja ”pass”, då man tar så få stick som möjligt
Att inte har någon trumf kvar och att inte kunna följa färg kallar vi för att man är tvungen att ” saka”.