Visste du att du kan köpa backgammon på nätet? Kolla här för mer info.
Spelet går ut på att spelarna ska vara först med att flytta de egna pjäserna till den egna hemmaplanen och därefter “hem”.
Förberedelser
Båda spelarna har 15 pjäser, den ena har de ljusa pjäserna och den andra de mörka. Pjäserna läggs ut på spelplanen så som bilden visar.
Spelplanen är indelad i två halvor, en inneplan och en uteplan. Mellan halvorna finns det en “mur”.
Spelarnas pjäser rör sig alltid åt motsatta håll. Detta innebär att de ljusa pjäserna alltid rör sig medsols och de mörka pjäserna motsols.
Hur spelar man backgammon?
Den som slår högst antal med tärningen börjar spelet med det totala tärningstal som slagits.
- Tärningstalen plussas aldrig ihop, utan gäller var för sig.
- Spelaren kan bara en pjäs eller 2 pjäser.
- Väljer man att flytta en pjäs, flyttas denna till en ledig ruta med så många steg tärningstalet angivit och sedan med lika många steg den andra tärningen angivit, till nästa lediga ruta.
- När man väljer att flytta 2 pjäser, flyttas först den ena pjäsen med så många steg det ena tärningstalet visar och det andra med så många steg det andra tärningstalet visar. Det spelar ingen roll, i vilken ordning tärningstalen används, men det kan vara avgörande, om pjäsen överhuvudtaget kan flyttas.
- Om spelaren väljer eller tvingas att endast använda det ena talet för förflyttningen, går det andra talet till förlorat. Om spelaren kan använda vilket som helst tärningstal, men använder bara ett av dem, måste han använda det större talet.
Om båda tärningarna har samma ögontal, är det frågan om ett ”dubbelslag”. Och talet, som tärningarna ger, kan användas för upp till fyra förflyttningar.
Spelaren kan flytta en, två, tre eller fyra pjäser på samma tur. Det kan nämligen också hända, att spelaren inte har tillräckligt med förflyttningsmöjligheter med det angivna talet.
Inte heller i dubbelkastet räknas ögontalen ihop. När spelaren flyttar en av sina pjäser fyra gånger, måste den ha möjlighet att stanna mellan förflyttningarna på en ledig ruta.
Spelaren kan flytta sin pjäs till en ruta :
– där det inte finns några andra pjäser
– där det finns en eller flera egna pjäser eller
– där det finns högst en motspelares pjäs.
Därför kallas rutan, med bara en pjäs, “hotad”. När spelaren sedan flyttar en annan pjäs till en sådan ruta, sägs det att han “befäst” rutan.
“Att äta”
När spelaren flyttar sin pjäs till en ruta med bara en motspelares pjäs, “äter” han upp den. Den uppätna pjäsen tas bort från spelet och läggs på muren. När en spelare har en uppäten pjäs på muren, måste han först få den tillbaka, innan han får göra några andra förflyttningar. För att kunna få den uppätna pjäsen på muren tillbaka på spelplanen, måste spelaren kasta ett sådant tal, att rutan som motsvarar talet är ledig på motspelarens hemmaplan. Det andra tärningstalet får spelaren använda för att flytta en annan pjäs från muren på spelplanen eller, om det inte mera finns pjäser på muren, för att flytta pjäserna som finns på spelplanen.
“Att ta hem”
Efter att ha fått alla spelpjäser till den egna hemmaplanen är spelaren berättigad att börja hemtagningen. Pjäserna ska alltid hemtagas med jämna tal. När man tar hem en pjäs med ett jämnt tal, måste spelaren alltid flytta också den andra pjäsen så mycket som det andra tärningstalet visar. Alltid är det dock inte nödvändigt att ta hem, utan man kan i stället flytta på pjäserna. Hemtagningen blir avbruten, om någon av spelarens pjäser hamnar på muren. Spelaren får fortsätta hemtagningen först efter att ha fått flytta pjäsen från muren till den egna hemmaplanen.
Spelslut
Spelet slutar, när den ena spelaren tagit hem alla sina pjäser, oberoende av vem som börjat spelet. Spelet kan alltså inte sluta oavgjort.
I beskrivningen för backgammonreglerna så kom inte bilden med som visar hur spelbrickorna ska placeras på spelbrädet vid spelets början. Brickorna placeras på spelbrädet enligt nedanstående bild , vit flyttar sina brickor medsols och röd motsols.
Här följer några regelförtydelser för start resp. avslutning av spelet:
Start av spelet: Spelarna kastar var sin tärning , och den som slår högst börjar. Spelaren använder då dessa två tärningskast i sin första runda.Exempel:Vit slår en fyra och röd en trea.Vit är då den som börjar med en trea och en fyra till sitt förfogande. Om spelarna får lika slag,slår man om.Det är med andra ord omöjligt att inleda spelet med (6,6) , (5,5) etc. Efter det inledande draget kastar spelarna fortsättningsvis båda tärningarna i tur och ordning.
Flytta ut egna brickor ur spelet , ” att ta hem”.
Vid utflyttningen är det bara att följa det antal prickar som tärningarna visar.Om det inte finns några brickor på det fält som tärningen visar , så måste någon av de brickor som ligger på fälten över tärningsslaget flyttas före de brickor som ligger under.
Exempel:
- Röd spelare har en bricka som ligger på fält 6 och två brickor som ligger på fält 2. Han/hon slår fyra och fem.Då måste först brickan som ligger på fält 6 antingen flyttas 4 eller 5 steg.
- Om brickan flyttas med hjälp av femman till fält 1 , så flyttas sedan en bricka från fält 2 ut ur spelet.Flyttas brickan däremot med hjälp av fyran till fält 2 , flyttas samma bricka sedan ut ur spelet.Du måste alltså inte gå ”jämnt ut” , om fält större än eller lika med tärningsslaget är tomma.
Får man gå ut/avsluta hämtningen med ett dubbelslag?
ja
T
Varför ska fem av en spelares brickor stå i boet redan när spelet öppnar?
Det finns ingen bild som visar hur spelbrickorna ska placeras på spelplanen vid spelets början.
Den finns nu utlagd på hesidan.Se Backgammon,startposition.
Spelet hette åtminstone förut Jan i Sverige. Detta därför att ett alternativt sätt som spelet slutar på är att en spelare inte kan flytta någon pjäs alls. Exv har vit fyllt de sex sista rutorna med minst två pjäser så att svart inte kan komma i mål med någon pjäs. Detta kallas att svart blir Jan, dvs förlorar.
Gäller inte detta för Black Gammon?
Tack för informativ sida, först av allt! Min kommentar avser Backgammon – en passion!
Jag saknar dock information om vad som gäller då spelet inleds; ska man följa det antal prickar som tärningarna visar, och som man fått fram genom de kast bägge spelarna gör, för att fastsälla vem som börjar, eller är det tillåtet att slå igen, och få fram ett ”eget” antal steg?
Stämmer det att man får ”justera” sitt drag tills man tar upp tärningrana från brädet? När jag läser internationella regler, verkar det vara en sk ”valfri” regel; vad gäller egentligen?
Vänlig hälsning
Tack för ett intressant och informativt inlägg, keep up the good work!