Sverigeresan – Kärnan
Spelet innehåller: spelplan, 60 landskapskort, 60 namnbrickor, 6 spelpjäser, protokollblock samt spelregler.
Spelidé
Du ska så snabbt som möjligt ta dig mellan slumpvis utvalda resmål. Planera din resväg och välj det lämpligaste sättet att förflytta dig: på landsväg, järnväg eller med flyg.
Varje resmål som besöks ger poäng. Landskapskort med bilder på våra landskapsdjur och landskapsblommor ger dig dessutom, om du har tur, extra bonuspoäng.
Vinnare
Den spelare som under sin resa lyckas samla flest poäng har vunnit
Förberedelser
1 spelet ingår 60 brickor. På varje bricka står ett ortnamn samt det landskap där orten ligger.
Börja med att godtyckligt lägga ut brickorna, med texten nedåt, i cirklarna på spelplanen (en bricka i varje cirkel). Utse en spelare som ska föra poängprotokoll.
Varje spelare väljer sedan en spelpjäs och ställer den på en valfri ort på spelplanen. Därefter tar var och en upp 4 valfria brickor från spelplanen. (Brickorna hålls dolda för medspelarna.) Brickorna anger vilka orter som ska besökas. Det gäller nu för spelarna att så snabbt som möjligt ta sig till sina respektive besöksmål.
Dra lott om vem som ska börja. Spelarna turas sedan om att flytta sin pjäs. (OBS! Du ska inte använda tärning vid förflyttning.)
Spelet
Du kan välja att förflytta dig på landsväg, järnväg eller med flyg. På landsvägen = grå linjer får du gå 1 steg i taget. De streckade båtlinjerna betraktas i spelet som landsväg. På järnvägen = grå linjer med svart räls får du gå 1 eller 2 steg i taget. Om du flyger = röda streckade linjer måste du stå över en omgång för att checka in, innan du påbörjar flygningen.
En flygtur går alltså till så här: Du har kommit till en flygplats (markerad med en streckad ring). Nästa gång det är din tur säger du
”Jag checkar in för flygning till Göteborg” (ex), och står över en omgång. Nästa omgång gör du din flygtur och flyttar din spelpjäs till den flygplats du vill nå. Vill du flyga till en annan flygplats, måste du först checka in en gång till (alltså stå över en omgång).
Förflytta dig nu så snabbt som möjligt mellan dina besöksmål. När du kommer fram till ett besöksmål tar du upp brickan i tillhörande cirkel och lägger ner rätt bricka, med texten upp. Brickan du tagit upp behåller du, och orten som står på den blir därmed ett nytt besöksmål för dig. Varje bricka som läggs på rätt plats ger 1p. Vid en del besöksmål är den tillhörande cirkeln tom (eftersom deltagarna vid spelets början tog upp 4 brickor var). Om du kommer till ett sådant besöksmål, lägger du bara ner den egna brickan och har därmed en bricka mindre på hand.
I anslutning till att en bricka läggs tar man ett landskapskort. Är landskapet rätt, dvs ligger den aktuella orten i det landskap som kortet visar, får man 2 bonuspoäng. Ligger orten i något av grannlandskapen, angivna på kortet, får man 1 bonuspoäng. Landskapskortet läggs tillbaka underst i högen. Maxpoängen varje gång man lägger en bricka och tar ett landskapskort är alltså 3 p. Poängen protokollförs under spelets gång.
Spelare får mötas eller passera varandra på de olika linjerna. Endast två spelare får samtidigt uppehålla sig på samma plats.
Spelslut
När någon av spelarna lyckats lägga alla sina brickor och inte längre har några på hand, är spelet slut. Poängen räknas samman. Vinnare är den som samlat flest poäng.
Variant
Istället för att lägga tillbaka landskapskorten underst i högen kan man behålla dem och lägga upp dem, rättvända framför sig. Lyckas man få ett par, dvs två kort från samma landskap, erhåller man bonuspoäng. (Tre kort från samma landskap räknas som ett par.)
Vid poängsammanräkningen efter spelets slut räknar spelarna sina par. Varje par ger 1 bonuspoäng. I övrigt spelar man helt enligt reglerna ovan.